5 maart 2016 - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sap Es - WaarBenJij.nu 5 maart 2016 - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sap Es - WaarBenJij.nu

5 maart 2016

Door: Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sap

06 Maart 2016 | Brazilië, Rio de Janeiro

Dagtrip Ilha Grande

We hebben de wekker om 6.45 uur staan omdat we 7.40 uur zouden worden opgepikt voor de dagtrip naar Ilha Grande. Een prachtig paradijselijk eiland op 1,5 uur rijden ten zuiden van Rio de Janeiro. De airco staat op standje maximaal en hierdoor horen we de wekker amper. We staan 7.15 uur op. Nog een beetje haasten en we staan 7.30 uur beneden in de hal van ons hostel.We wachten en wachten.... Om 8uur als het ontbijt in het hostel begint vragen we het na bij de receptie en zij zoeken contact met de organisatie. Ze zijn onderweg. Ze staan vast in het drukke verkeer hier in de stad. We pakken de lekkere broodjes, heerlijke vruchtensapjes en een plak kokoscake. Nadat alles op is nog niemand. We checken of de Wifi het doet, die is hier erg matig. Soms een uur bezig voor een beetje verbinding. De wifi doet het eventjes en ik app met thuis. Esther checkt Facebook. Ik krijg prachtige foto´s van onze lieve kindjes. Ik mis ze erg! De tourguide is inmiddels komen opdagen. In de bus is niets in het Engels uitgelegd. Iedereen van 20+ spreekt hier alleen Portugees. De jeugd leert het nu gelukkig wel op school. We deden gister nog mee aan een enquete voor een school op de Copacabana. We dachten in de bus lekker nog wat te rusten maar hun Zuid Amerikaanse enthousiasme is ook zonder taalkennis niet te onderschatten! Onze gids krijgt alle andere heel enthousiast en probeert steeds te melden dat op de boot straks echt iemand heel goed Engels spreekt.
We komen aan bij de boot. Een prachtig haventje in een klein stadje vol gekleurde huisjes. We gaan de boot op. Een mooie boot met zit en ligplekken. Het schema voor vandaag is 4 stops, 2 x om te zwemmen en evt. te snorkelen, 1 keer op een onbewoond eiland en 1x Ilha Grande. We zouden ook een lunch erbij krijgen. Bij de eerste stop is het water erg ondiep en prachtig blauw. Esther duikt het water in en ik werp mij op als fotograaf. Ik ben bang voor vissen dus mij niet gezien. Het water is zo helder dat je hele schollen vissen voorbij ziet zwemmen. Echt genieten, ook van op de boot. Na een 40 minuten gaan we naar stop 2. Iets dieper water, heel mooi blauw, dichtbij rotsen en ze noemen het de Blue Lagoon. Esther besluit nu ook niet te zwemmen. We kijken visjes vanaf de boot en zoeken een lekker plekje uit. We krijgen nu wel echt trek en zijn benieuwd wanneer de lunch is... Stop 3 vaart de boot bijna op het strand, je hoeft maar zo´n 10 meter door het water als je de trap van de boot af bent. Wij gaan er heen. Vergeten onze telefoon dus hier helaas geen foto´s vanaf het strandje. De boot vaart weer weg op het moment dat we het wilde pakken, anders komt de boot vast te zitten. Half uur later worden we weer opgepikt. Nog steeds geen lunch en het is al 4uur. We varen een heel stuk naar Ilha Grande. Daar krijgen we een buffet. Het ziet er verzorgd uit maar is echt heel vies. Nu ben ik moeilijk met eten maar ook Esther laat het staan. Shit, nog trek! We varen terug naar de haven na meerdere foto´s op Ilha Grande gemaakt te hebben. We kopen een zakje popcorn op de kade en gaan weer in de bus. We komen 22 uur weer terug bij ons hostel. Daar kletsen en drinken we nog iets met onze roomie Gustavo. Hij vertrekt morgen terug naar Bueno Aires. Onze honger was nog niet over na de popcorn. We gaan naar Bob´s. Soort McDonalds. Nemen een menu maar de patatjes zijn wit en de medium Fanta is ruim 500 ml. We drinken samen 1 beker Fanta op en doen alle patatjes in een bakje met een zakje saus. We zagen een zwerver liggen op de hoek van Bob´s. We geven de patatjes en de ruim 500 ml Fanta aan hem. Hij zat heerlijk te genieten ervan toen we aan de overkant van de weg even omkeken. Heeft hij ook een fijne zaterdagavond! Wij maken nog wat fotos met Gustavo en gaan douchen. We zijn moe!