Dag 1 en reis naar Rio dr Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sap Es - WaarBenJij.nu Dag 1 en reis naar Rio dr Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sap Es - WaarBenJij.nu

Dag 1 en reis naar Rio dr Janeiro

Door: Sap

Blijf op de hoogte en volg Sap

01 Maart 2016 | Brazilië, Rio de Janeiro

Wat een lange reis hebben we er op zitten. Eerst met de Flixbus Van Rotterdam (9.40 uur) naar Brussel. Snel een tussenstop op Antwerpen Centraal. Benen mogen strekken voor een selfie met het prachtige station. Daarna door naar Brussel Noord. Vanuit daar de trein naar Zaventem Airport waar we ruim op tijd aankwamen voor onze vlucht om 18.15. We drinken een drankje bij de Starbucks en laten onze backpack sealen. We lozen die zware tas bij balie 7 en genieten in ligstoelen van de rust en het uitzicht van de vele vliegtuigen die voorbij rijden. We kunnen niet bevatten dat wij straks zo ook echt op weg gingen naar Brazilië. Om 17.30 zou er nieuwe info bekend worden gemaakt over Gatenr etc. Helaas voor ons, vertraging. 15 minuten wordt gezegd maar werd al gauw ruim een half uur. We zouden pas na 20.30 landen in Rome en boarden van onze vlucht naar Rio zou 20.55 beginnen. Nog nooit zo snel uit een vliegtuig proberen te komen, eenmaal buiten, een shuttlebus. Shit. Wachten tot die vertrekt. Eenmaal richting gate G1 waar ons vliegtuig vertrekt weer een shuttlebus. We komen net op tijd aan. Uiteindelijk blijken anderen het vliegtuig niet gehaald te hebben en lopen we ruim een uur vertraging op doordat hun bagage uit het vliegtuig gehaald moet worden. We zouden 21.50 vertrekken, uiteindelijk vertrekken we 23.15. We komen om 6.50 Braziliaanse tijd aan. (4 uur eerder als in NL). We nemen een yellow cab naar ons hostel voor 80 real. Uiteindelijk betalen we de goede man 85 real, hij heeft ons een private tour gegeven in de chaotische manier van rijden. Spannend ritje met mooie uitzichten, trieste blikken op de favela's, maracanã stadion en natuurlijk Cristo. Het is bewolkt in Rio de Janeiro maar ontzettend benauwd en warm. We hebben geen spijt dat we ons vest uit hebben gedaan. We gaan het hostel binnen, checken in rond 9.30uur en zijn daarmee net op tijd voor het ontbijt en schuiven direct even aan terwijl de receptie een kamer voor ons klaarmaakt. We waren toe aan wat eten. Hoewel we in het vliegtuig heerlijke lasagna op hebben en een lekker ontbijtje met appelstrudel, fruit en yoghurt is een gewoon broodje jam met overheerlijke vruchtensapjes en vers fruit erg welkom. We komen in kamer 206. We maken ons bed op en besluiten even een half uurtje te gaan liggen. Esther slaapt binnen 3 minuten. We laten daarmee het idee van een half uurtje maar varen, we hebben de slaap hard nodig. We slapen bijna 2 uur en gaan ons opfrissen om erop uit te gaan. Het is nog steeds bewolkt en soms wat spettert. We besluiten de Copacabana af te lopen. Het voelt alsof het niet echt is dat wij daar lopen. De plaatjes van Google, de plek die Dennis Storm zondag nog in 3 op reis liet zien, daar lopen wij nu zelf. Alle clichés zijn waar, het strand is prachtig, de golven hoog, de mensen te sportief en de verkopers zijn vriendelijk en beleefd. We hebben een bezoek gebracht Fort Copacabana. Leuk om gezien te hebben! Je hebt zo een prachtig uitzicht over de hele Copacabana. Normaal ook over Sugarloaf Mountain en Cristo. Maar die zijn gehuld in de dikke wolken. Die bekijken we op een mooiere dag nog wel van dichtbij. We hebben heerlijk hamburgertje gegeten en genoten van een ijskoud colaatje. Daarna de wandeling weer terug. We lopen langs een muur met muurschilderingen van het voetbal. Van Suarez tot van Persie. Erg leuk om te zien dus we maken er ook wat foto's bij. We lopen de hele weg weer terug, halverwege begint het te regenen. Maar met de temperatuur hier is regen niet zo erg als thuis. Regen in je korte broek en zonder jas. We hebben 11 km gewandeld. We rusten wat weer op het terras van het hostel met een drankje, gaan nog even naar de supermarkt en dan naar de hal om dit verslag te typen. Nu zo nog even chips eten (hele dure, 4 euro ongeveer voor eigen merk Pringles) en wat drinken. Dan slapen en morgen weer verder Rio verkennen!